Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle
Aihe: AY-TOIMINTA

Ay-konkari Matti Luoto antaa kapulan nuoremmalle Jere Junkkarille

Matti Luoto on ay-asioiden konkari. Onneksi hän löysi seuraajakseen osaston johtoon Jere Junkkarin. Kapula vaihtuu 26-vuotiaalle, jolla on jo niin luottamusmieskokemusta kuin AKT:n valtuustopaikka.

TEKSTI
Susanna Chazalmartin
Kuva
Hanna Perkkiö
Julkaistu

AKT:n Kalajokilaakson Auto- ja Öljyalan Työntekijät ry:ssä käynnistyi sukupolvenvaihdos, kun osaston 069 pitkäaikainen puheenjohtaja Matti Luoto jää eläkkeelle ja marraskuun lopussa puheenjohtajan nuija siirtyi 26-vuotiaalle Jere Junkkarille.

Matti Luoto, 66, ehti tehdä pitkän uran ay-tehtävissä Pohjanmaalla. Hän aloitti kuljettajan tehtävät jo 70-luvulla ja on 15 vuoden yrittäjänä toimimista lukuun ottamatta ollut alalla siitä asti. Työnsä ohessa hän on toiminut niin luottamushenkilönä, työsuojeluvaltuutettuna kuin pääluottamusmiehenäkin.

Vaikka luottamustoimet olivat aluksi jännittäneet Luotoa, hänestä kehkeytyi tiukka neuvottelija, johon kollegat luottivat. Suurimmaksi saavutuksekseen Luoto mainitsee työvuorolistojen käyttöönottamisen ja tuntipalkkaan siirtymisen 80-luvun puolivälissä. Silloinen reissutaksasysteemi ei useinkaan mennyt niin kuin oli sovittu ja kuljettajat kyllästyivät tekemään ilmaiseksi töitä. Tunteja saattoi kertyä pahimmillaan jopa 96 viikkoa kohti.

– Asioita jouduttiin ajamaan aika voimakkaastikin, mutta saimme vaatimuksemme lopulta läpi. Neuvottelin myös 10 % lisän komennustöihin lähteville. Tuohon aikaan etelässä oli kuljettajapula ja meiltä lähti miehiä Turun seudulle komennukselle ajamaan viikoksi kerrallaan.

Nykyään tehtävät painottuvat Luodon mukaan työsuojelupuolelle. Yksi iso muutos on ollut myös halukkuudessa luottamustehtäviin. Kun 80-luvulla esimerkiksi osaston puheenjohtajaksi haki useampikin ihminen, nykyään tehtävään täytyy vähän patistella. Luoto oli pistänyt silmälle nuoren Jere Junkkarin osaston toimikunnassa ja esitti tälle toiveen puheenjohtajaksi siirtymisestä. Osaston onneksi Junkkari oli valmis ottamaan pestin vastaan.

Tyhmiä kysymyksiä ei ole

Junkkari on nuoresta iästään huolimatta ehtinyt ajaa rekkaa jo seitsemän vuoden ajan. Postilla hän on ollut töissä 15-vuotiaasta lähtien.

– Olen pienestä asti tykännyt rassata mopoa ja ajella peltoautoilla. Rekan rattiin lähdin heti kun sain kortin, Junkkari sanoo.

Ihan kylmiltään nuori mies ei ole osaston puheenjohtajan paikkaa ottamassa. Hän on toiminut työpaikkansa luottamusmiehenä vuodesta 2019 ja ollut mukana osaston toimikunnassa nuorisovastaavana. Uuden oppiminen on kiinnostanut häntä aina.

– Olen luonteeltani sellainen, että haluan pitää omistani huolta. Kaikki eivät uskalla puhua asioita ääneen ja toimin mielelläni välikätenä. Kaikkea ei pidä niellä yksinään, vaan aina voi neuvotella ja etsiä kompromisseja.

Junkkari on valmis ensi kevään TES-kierrokseen. Hän haluaa pitää kynnyksen tulla kysymään mitä tahansa alaan liittyvää matalana.

– Tyhmiä kysymyksiä ei ole. Jos en itse osaa vastata niin onneksi liitossa löytyy paljon tietotaitoa tueksi.

Innokkaana kalamiehenä Junkkari odottaa jo innolla maaliskuussa järjestettäviä aluepilkkikisoja Oulussa. Tapahtumia ja verkostoitumista olisi mukava saada lisääkin.

– Haluan tehdä osaston näkyvyyttä paremmaksi, jotta osastoon saataisiin lisää nuorta verta. Erilaiset tapahtumat ovat hyvä tapa oppia tuntemaan toisemme paremmin.

Artikkeli on julkaistu lehdessä 8/2022.