Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle
Hans-Erik Lindqvist ajaa linja-autoa sekä reittiliikenteessä että tilausajona Viking Linen väreissä. Kesällä on paljon risteilyistä johtuvaa ajoa, talvella koululaiskuljetuksia.
Aihe: Ahvenanmaa

Ay-haasteet samoja Ahvenanmaalla, vain pienemmässä mittakaavassa

Saarimaakunta Ahvenanmaan edunvalvonnan haasteet kuulostavat tutuilta: aktiivit eläköityvät ja nuoria on vaikea saada tilalle. Pienten piirien hyvä puoli on, että kaikki tuntevat toisensa. Joskus kuitenkin vaaditaan tiukkuutta, sanoo puheenjohtaja Hans-Erik Lindqvist.

Teksti Jaakko Takalainen
Kuva Ilkka Heino
Julkaistu

Ahvenanmaalla AKT:n paikallisen yhdistyksen (Ålands Transportarbetare) puheenjohtajana on vuodesta 2023 ollut Hans-Erik Lindqvist. Hän on ajanut Viking Linen bussia vuodesta 2001, ja tehnyt aiemmin pitkän uran sekä Suomessa että Ruotsissa. Hän on ajanut Ahvenanmaalla bussin lisäksi myös rekkaa.

Ay-uraa hänellä on kaikkiaan 15 vuotta, joista viisi yhdistyksen varapuheenjohtajana.

– Uusien jäsenten hankinta on yhtä vaikeaa kuin Manner-Suomessa ja Ruotsissa. Isoissa firmoissa uusien rekrytointi on helpompaa, mutta täällä on paljon pieniä yrityksiä, Lindqvist sanoo.

Hänen mukaansa Loimaan kassan (YTK) vaikutus näkyy, kun ”ihmiset haluavat päästä halvalla ja säästää rahaa”. Nuorten houkuttelu myös linja-auton rattiin on vaikeaa.

– Eivät nuoret halua hakeutua töihin 17 euron tuntipalkalla. Meilläkin yhä suurempi osa kuljettajista on ulkomaalaisia. Onneksi he ovat lähes kaikki vakituisissa työsuhteissa, keikkakuljettajia ei ole, Lindqvist kertoo.

Iron Maiden ja muuta tilausajoa

Lindqvist ajaa itse sekä linjaa että tilausajoja. Kun matkailijoita talvella on vähemmän, hän ajaa myös koululaiskuljetuksia. Koska saarimaakunnassa on teitä vain noin 640 kilometriä, monet tilausajot suuntautuivat Suomeen tai Ruotsiin.

– Seuraavaksi esimerkiksi on Iron Maidenin konsertti Tukholmassa.

Pidätkö yhtyeen musiikista (hevirokkia Englannista vuodesta 1975)?

– En pidä. Minä vain ajan bussilla ihmiset paikalle nauttimaan musiikista, Lindqvist naurahtaa.

Hän kiittelee kesän vilskettä, mutta toteaa, että talvisin ”Ahvenanmaalla on todella hiljaista”. Kaikki niin työelämässä että muutenkin tuntevat toisensa tai ovat olleet samassa koulussa ja niin edelleen.

– Pienissä piireissä on hyvää sosiaalisuutta, mikä joskus helpottaa ay-toimintaa. Mutta ay-asioissa pitää välillä olla tiukkana, Lindqvist sanoo.

Yhteistyö toimii hyvin

Hän kiittää SAK:n aluetoimitsijaa Kristiina Linnaa nimenomaan asiaosaamisesta, mikä pohjaa pitkään uraan työsuojelutarkastajana.

– Yhteistyö sujuu todella hienosti, erinomaisesti. Kristiina on huippu, Lindqvist hehkuttaa.

– Se oli onni, että saimme Kristiinan tänne edes osaksi aikaa. Hän paitsi neuvoo tes-asioissa ja osallistuu vuosikokouksiin, myös järjestää ay-koulutusta, kiittelee Hans-Erik Lindqvist.

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Fackliga utmaningarna är likadana på Åland, endast i mindre skala

    Julkaistu: |
    Aihe: Åland
  • Ny FFC:s regionfunktionär börjar på Åland

    Julkaistu: |
    Aihe: Åland
  • Uusi SAK:n aluetoimitsija aloittanut Ahvenanmaalla

    Julkaistu: |
    Aihe: Ahvenanmaa