Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle
Aihe: 25 vuotta sitten

25 vuotta sitten 7/2022

Auto- ja kuljetusala 13/1997

Julkaistu

Hankala lähtötilanne

SAK tavoittelee syksyn sopimusneuvotteluissa palkansaajien ostovoimaa lisäävää ja maan taloutta vakauttavaa liki kaksivuotista jatkotupoa. Palkankorotusten ensimmäinen vaihe sijoittuisi sopimuskauden alkuun ensi vuoden alussa ja toinen vuoden kuluttua siitä. Palkkakehityksen turvaksi esitetään indeksiehtoa ja ansiokehitystakuuta. Täsmennetyt palkkavaatimuksensa SAK esittää neuvottelujen käynnistyttyä… Todennäköisesti neuvottelujen rankin vääntö käydäänkin pelisäännöistä (ulkopuolisen työvoiman käyttö). Palvelutyönantajien toimitusjohtaja Jarmo Pellikka tyrmäsi pelisääntövaatimuksen heti tuoreeltaan. ”Ay-liikkeen tavoitteet ovat menneestä maailmasta ja täysin mahdottomia hyväksyä” totesi Pellikka.

Raskaan liikenteen turvallisuus-paneeli Iisalmessa: ”Nitrokuskit pois ammattiliikenteestä”

Päätoimeni on riidellä AKT:n kanssa, aloitti esittelypuheenvuoronsa Autoliikenteen Työnantajaliiton toimitusjohtaja Hannu Parvela raskaan liikenteen turvallisuuspaneelissa Iisalmen Työväentalolla 11. lokakuuta ja sai tietysti kuulijakunnan suunpielet vääntymään hymyyn. Vakavoituen Parvela jatkoi, että kyllä liikenneturvallisuus on tärkeä asia myös työnantajien leirissä.

Paneelissa päällimmäisiksi keskustelun aiheiksi nousivat osa-aikaeläkkeen soveltuminen kuljetusalalle ja viraapelikuskien työskentely erityisesti linja-autoliikenteessä.

Siirrä ajotapasi talviaikaan – Tänä talvena ei rikota luita

Talvi alkaa nollasta -liikenneturvallisuuskampanjaa vetävät Tielaitos, Liikenneturva, liikenneministeriö, Suomen Autokatsastus Oy ja poliisi. Ne muistuttavat jälleen alkavan talven keleistä, jotka tänäkin syksynä todennäköisesti yllättävät autoilijan. Tänä talvena vedotaan autoilijoihin teemalla ”Siirrä ajotapasi talviaikaan”. Nuoria puhutellaan erityisesti teemalla ”Tänä talvena ei rikota luita”.

Viime vuoden talviliikenteessä kuoli 171 ja loukkaantui 3 934 ihmistä. Alle 25-vuotiaita kuoli talviliikenteessä 42. Luvut perustuvat Tilastokeskuksen vuoden 1996 tammi-helmikuun ja marras-joulukuun tieliikenteen onnettomuustilastoihin.

Artikkeli on julkaistu lehdessä 7/2022.