Turvallisuus on liittojen asia
Tiesitkö, että bussinkuljettaja voi loukkaantua vakavasti tai jopa menehtyä törmäyksessä, vaikka nopeutta olisi vain 35 kilometriä tunnissa? Jos työskentelet alalla, ehkä tiesitkin. Mutta monelle tämä tulee varmasti yllätyksenä. Ainakin minulle tuli. NTF:n Oslossa järjestetyn joukkoliikenteen jaostokokouksen jälkeen tiedän paremmin – ja tiedän myös sen, että kuljettajien turvallisuutta on parannettava.
Norjassa on tapahtunut useita vakavia onnettomuuksia, joissa linja-auton kuljettaja on menehtynyt kaupunkiajossa. Yksi ongelma on rakenteellinen: kuljettajan istuin sijaitsee kaukana etuakselin edessä, eikä sitä suojaa samanlainen vahvistettu rakenne kuin esimerkiksi rekan ohjaamoa. Norjalaiset liitot ovat tukeneet tutkimusta siitä, miten törmäykset vaikuttavat bussin rakenteisiin ja miten turvallisuutta voitaisiin parantaa. Ratkaisu on lopulta melko yksinkertainen. Bussin keulaan tarvitaan parempi turvarakenne. Mutta muutos ei tapahdu itsestään eikä ilmaiseksi.
Oslon jaostokokouksessa kuultiin puheenvuoroja niin työnantajilta kuin Norjan liikenneministeriöstä. Viesti oli kaikilla sama: turvallisuutta on parannettava. Mukaan tarvitaan myös linja-autojen valmistajat ja EU:n lainsäätäjät. Norjassa tehty pohjatyö antaa hyvän perustan, eikä muiden tarvitse aloittaa nollasta. Nyt on aika keskittyä yhteiseen vaikuttamiseen, ja juuri siinä NTF:n julkisen liikenteen jaosto tekee erinomaista työtä. Kokouksessa oli mukana myös ETF:n edustajia, ja seuraava askel on saada viesti kuuluviin Brysselissä.
AKT on aktiivisesti mukana jaoston työssä, ja tuo keskusteluun tärkeän suomalaisen näkökulman.
Samaan aikaan kun kirjoitan tätä, NTF:n satamajaosto kokoontuu Kööpenhaminassa. Myös täällä turvallisuus on keskustelun ytimessä. Hollantilaiset kollegat kertoivat Rotterdamissa kehitetystä alusten turvallisuuskartoituksesta ja siitä, miten liitot ovat olleet aktiivisesti mukana turvallisuuden parantamisessa satamissa. Kuorman kiinnittäminen ja varmistaminen, kuten kaikki satamissa tehtävä työ, on voitava tehdä turvallisesti. Siitä oltiin kokouksessa täysin yksimielisiä. Pöydässä keskusteltiin myös mahdollisuudesta kopioida parhaita käytäntöjä Rotterdamista Pohjolan satamiin. Myös satamajaostossa AKT on vahvasti mukana, ja suomalaiset kokemukset ovat tärkeä osa yhteistä keskustelua.
Molemmissa kokouksissa käytiin vilkasta keskustelua, ja esimerkit eri maista toivat paljon uutta ajattelua. Työturvallisuus on liittojen työtä siinä missä palkat ja työehdotkin. Vain yhdessä voimme taata jäsenille turvallisemmat työpaikat – bussissa, satamassa ja kaikilla kuljetusaloilla.