Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle
Aihe: Maailmalta

Armeijan läsnäolo Indonesian lentokentillä vaikeuttaa ay-liikkeen työtä

Julkaistu

Juska Kivioja

Suomen Ammattiliittojen Solidaarisuuskeskus SASKin toiminnanjohtaja

SASKilla ja suomalaisilla liitoilla on useita työelämähankkeita Indonesiassa. Hankkeilla puolustetaan työntekijöiden perusoikeuksia kuten oikeutta järjestäytyä ja neuvotella ja oikeutta turvalliseen työympäristöön.

Olimme elokuussa suomalaisten liitojen edustajien kanssa kuljetusalan hankekumppanimme vieraana ja kuulimme Jakartan lentokentän työntekijöiden tilanteesta. Valtaosa tekee työtä alihankintayritysten kautta. Osalle työvuorot ilmoitetaan vasta edellisenä iltana kello 23, ja työvuoro saattaa alkaa aikaisin aamulla – tai työtä ei olekaan seuraavana päivänä. Palkka maksetaan vain siitä, kun työntekijä lastaa tai purkaa konetta. Koneiden välinen odotteluaika on omaa ”vapaa-aikaa”. Työpäivän palkaksi jää keskimäärin alle neljä euroa. Siitä vähennetään vielä lentokentän sisäiset bussikuljetukset ja mopon pysäköintimaksu, yhteensä noin 50 senttiä.

Työpäivän palkaksi jää keskimäärin neljä euroa.

Kumppanimme tekevät kaikkensa paremman työelämän eteen, mutta toiminta on vaikeutunut, kun armeija on lisännyt läsnäoloaan lentokentillä. Työntekijöiden puolustaminen vaatii rohkeutta. Työnantaja hyödyntää lentoaseman turvallisuudesta vastaavia tarkoituksenaan estää ay-toiminta. Työpaikan menettämisen pelossa aktiivit pyrkivät tapaamaan työntekijöitä lähinnä öisin ja syrjässä valvovilta silmiltä. Jäseniä on kuitenkin saatava ja heistä on pidettävä kiinni, sillä ammattiliittoihin kuuluu Indonesiassa vain 5–10 prosenttia työntekijöistä.

Myös työsuojelussa riittää tehtävää, jos liitoille vain annetaan mahdollisuus osallistua. Toissa vuonna Indonesiassa raportoitiin 370 747 työtapaturmaa, joista 5,3 % sattui kuljetusalalla. Se tarkoittaa 75 työtapaturmaa vuoden jokaisena päivänä. Jokainen niistä on liikaa. Työpaikoilla on työsuojeluorganisaatioita, mutta ne ovat usein yrityksen johdon hallussa, eivätkä ammattiliitot pääse vaikuttamaan työturvallisuuteen.

Kuljetusala haasteineen on kansainvälinen. Ellemme puutu haasteisiin, erilaisilla heikennyksillä on ikävä tapa levitä ympäri maailmaa – myös meille. Tekemällä pitkäjänteistä yhteistyötä voimme edistää työntekijöiden oikeuksia yli maiden ja maanosien rajojen.