Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle
Projektityöntekijät Toni Markkula (vasemmalla) ja Tuomo Leppäkoski ovat muuttaneet dieselkuorma-auton sähköiseksi. Testikäyttö on vielä edessä.
Aihe: UUTTA VIRTAA 1/3

Juttusarjassa tutustutaan uuteen tekniikkaan kuljetusalalla

Tavallisen kuorma-auton voi muuttaa sähköiseksi

Konversiomahdollisuuksia kehitetään Suomessa kahdessa paikassa.

Teksti
Tua Onnela
Kuva
Emmi Suominen
Julkaistu

Syyskuun alussa Tampereen ammattikorkeakoulu TAMK tiedotti, että aurauskäyttöön tarkoitettu dieselkuorma-auto on onnistuttu muuttamaan sähköiseksi. Auton on tarkoitus toimia testikäytössä Helsingin katujen kunnossapidossa.

Vain muutamaa kuukautta aiemmin Lielahden Autokeskus oy:n tehtaalla Keuruulla valmistui Suomen ensimmäinen dieselkäyttöisestä sähköiseksi muunnettu tavallinen raskas kuorma-auto. Tulevaisuudessa Keuruulla on tarkoitus valmistua vastaavia konvertoituja kuorma-autoja satoja vuodessa.

Sähköiseksi muuntaminen kiinnostaa, sillä siten voidaan pidentää vanhojen kuorma-autojen elinkaarta. Auton kori ja muut käyttökelpoiset osat voivat jatkaa hyötykäytössä, vaikka moottorin tekniikka olisi vanhentunut. Materiaalia säästyy, ja siirtymä sähköiseen liikenteeseen hoituu mahdollisimman ekologisesti.

Vanhojen kuorma-autojen konvertoimista hidastaa kuitenkin pari seikkaa.

Monen tekijän summa

Ensinnäkään muutoksen tekninen puoli ei ole aivan yksinkertainen. Esimerkiksi Tampereen ammattikorkeakoulun hanke on vaatinut monen eri alan taitoja, ja siksi mukana on myös monta eri tahoa.

– Siinä on omat haasteensa, että mekaniikka, it-ratkaisut ja sähkömoottori saadaan toimimaan yhteen, kertoo TAMK:n teollisuusteknologian osaamispäällikkö Aija Paananen.

Helsingin kaupungin liikelaitos Stara on poistanut kuorma-autosta dieselmoottorin ja polttoainetankit. TAMK on hoitanut kuorma-auton sähköiseen voimalinjaan liittyvät kytkennät ja muut mekaaniset asennukset.

– Olemme asettaneet autoon sähkömoottorin ja akuston. Meidän on täytynyt muuttaa myös apulaitteistoja sähköisiksi ja kehittää akuston ja moottorin hallintaa, projektityöntekijä Tuomo Leppäkoski Tampereen ammattikorkeakoulusta kertoo.

Ennen tätä Teknologian tutkimuskeskus VTT teki simulointeja ja niiden pohjalta moottorin ja akuston mitoitusta.

Monimutkaisen tekniikan lisäksi hidasteena konvertoitujen kuorma-autojen taipaleella on muutoskatsastus. Se ei käy Paanasen mukaan tällä hetkellä ”mitenkään helposti”.

– Olisi hienoa nähdä uusille ja älykkäille ratkaisuille avoimia muutoskatsastajia, jotta kestävää ja sähköistyvää liikennettä voidaan edistää, Paananen sanoo.

Tasaisempi ja hiljaisempi kyyti

Paitsi ympäristöä, kuorma-autojen konvertoiminen voisi hyödyttää myös kuljettajia. Tuomo Leppäkoski arvioi, että kunhan TAMK:n projektiauto pääsee liikkeelle, se kulkee miellyttävämmin kuin silloin, kun käyttövoimana oli diesel.

– Ajaminen on mukavampaa ja kyyti tasaisempaa. Kun dieselmoottori otetaan pois, äänen määrä ja tärinä vähenevät. Odotamme myös, että auto reagoi herkemmin kaasupolkimeen ja liikkeellelähdöstä tulee mukavampi ja pehmeämpi, Leppäkoski sanoo.

– Kuljettajan näkökulmasta mennään siis parempaan suuntaan.

Toisaalta sähköiseksi muutettu kuorma-auto vaatii kuljettajaltaan ajotapaa, jota Leppäkoski kuvaa sanalla energiakeskeinen. Akun kestoa täytyy seurata tarkasti ja toimia sen mukaan.

Artikkeli on julkaistu lehdessä 7/2022.