Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle
Savonlinnan kaupungin saaristoisissa maisemissa ajetaan nyt Volvon sähköbusseilla. Luontoystävällisyys on myös matkustajille mieleen. Matkustajamäärät ovat kasvaneet, kun uusia autoja on lähdetty kokeilemaan.
Aihe: SÄHKÖBUSSIT

Savonlinna sähköisti koko paikallisliikenteen

Savonlinna ennätti ensimmäisenä kaupunkina sähköistämään koko paikallisliikenteensä, joka hoituu kahdeksalla sähköbussilla. Vuoden alusta linja-autonkuljettaja Pasi Erosen alla on ollut Volvo 7900 Electric -sähköbussi.

Teksti Sini Silvàn
Kuvat Sini Silvàn ja Johannes Salovaara
Julkaistu

Savonlinja Oy voitti vuonna 2021 viimeisimmän kilpailutuksen Savonlinnan paikallisliikenteestä. Siirtymävuosi ajettiin vielä dieseleillä, vuoden 2023 alusta paikallisliikenne hoidetaan Volvon sähköbusseilla.

Arkisin ensimmäiset bussit starttaavat liikenne-esimies Janne Sairasen mukaan aamulla 5:30 ja viimeinen vuoro päättyy iltakymmeneltä. Viikonloppuisin vuorot ovat lyhyempiä. Sairasen mukaan matkustajilta on tullut hyvää palautetta.

– Minusta autot ovat kuljettajallekin ihan mukavia, kun aamulla saa alle latausasemalla esilämmitetyn auton, linja-autonkuljettaja Pasi Eronen kertoo.

– Tässä on vielä uuden auton tuoksu, Pasi Eronen tuumii uuden Volvon ratin takana. Penkki on myös hyvä istua, säädöt saa kohdalleen.

Pakkaskelejä on jo ehditty testata ja autot ovat pysyneet lämpiminä ilmastointilaitteella ja webastolla.

– Auto lähtee kiihtymään nätisti, se ei lähde kuin raketti eikä tee nykäisyjä. Kyyti ja pysäkille tulokin on tasaista. Dieselbussit taas kiihtyivät nopeammin, Eronen vertaa.

Matalalattiaisuus tarkoittaa, ettei autoissa ole porrastuksia, mikä on hyvä vanhuksillekin, jotta he pääsevät helpommin istumaan.

Auto ottaa sähköä talteen alamäissä ja jarruttaessa, mitä voi hyödyttää akkujen lataamisessa.

– Kun auton painopiste on akkujen takia ylhäällä, kurveihin ei parane niin kovaa ajaa, on hyvä pitää malttia, Eronen kertoo.

Talvikelillä on kuljettajan etu saada jo aamulla puoli kuusi varikolta valmiiksi lämmitetty auto.

Autot ladataan varikolla yön yli. Yhdellä latauksella ajetaan Savonlinnassa maksimissaan 250 kilometriä talvella, joten autoja ladataan myös kesken päivän. Käytännössä auto vaihdetaan siis varikolla toiseen ladattuun autoon. Sähkönkulutusmittari näyttää kojelaudassa lataustehon.

Toiveammatti toteutui pienellä viiveellä

Pasi Eronen viihtyy hyvin ratin takana. Kuljettajan työ kajasteli mielessä jo armeija-aikaan autokomppaniassa. Elämä vei kuitenkin ensin maatalouslomittajaksi. Sen jälkeen linja-autonkuljettajan tehtävä tarkoitti hänelle siistiä sisätyötä ja asiakaspalvelua, joka on hänelle mieleen.

– Savonlinjalla on hyvä työilmapiiri, on kiva tulla töihin ja niin pitää ollakin.

Eronen ajaa nopeusrajoitusten rajoissa, mutta reippaasti. Siitä taitaa kertoa hänen lempinimensäkin eli Rosberg. Sähköbussien ovet toimivat verkkaisesti, se hidastaa pysäkeillä.

– Mie oon yrittänyt aikatauluissa kestee, Eronen tuumii savolaisittain. Eli aikatauluissa pysyminen on kunnia-asia.
Matkustajamäärätkin ovat nyt ehkä lisääntyneet. Nyt on mielenkiintoa tulla katsomaan uusia autoja.

Savonlinjan varikolla Schaumanintiellä Savonlinnassa voidaan näytöltä seurata reaaliajassa paikallisliikenteen busseja.

– Hiljainen tämä on, ja luontoa säästyy, tämä on ympäristölle ehdottomasti parempi vaihtoehto, kertoo Erosen kyytiin hypännyt Timo Päivätie.

Hän luopui omasta autosta ja latasi bussikortin, kaupan päälle pääsi eroon tarpeesta kaivaa auto lumesta. Pysäkitkin ovat sattuvasti lähellä kotia. Ammattikuljettaja on hänen mielestään myös turvallisuuskysymys.

Artikkeli on julkaistu lehdessä 1/2023.