Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle
Aihe: PAIKALLISLIIKENNE

Ratikka vastaan nysse, vain yksi kolari 2 vuodessa – Ihmeen sopuisasti Pirkanmaalla, ratikan etuajon suosimisessa vielä tasapainottamista

Tampereen viininpunainen raitiovaunu on huristanut raiteilla jo kaksi vuotta, mutta kolareita on tullut vähän linja-autojen, nyssejen, ja ratikoiden välillä. Nyssekuskeja sapettaa ratikoiden suosiminen valoristeyksissa. Toisaalta ratikkakuskit osoittavat ajoittain kohteliaisuutta kumipyöräkuskeille.

Teksti Jaakko Takalainen
Kuvat Ilkka Heino
Julkaistu

Tampereen Seudun Linja-autohenkilökunta ry:n osaston 006 puheenjohtaja Markku Peltola on ajanut bussia yhdeksän vuotta. Aikaisemmin hän ajoi rahtia tavaraliikenteessä.

– Ajattelin, että ihmisten kuljettamisessa olisi jotenkin järjestäytyneemmät oltavat taukotiloineen ja päivätöineen kuin tavaraliikenteessä.

– No, ei ollut. Taukotiloista ja vessoista saa edelleen vääntää, ja aikataulut ovat venyneet reilusti aamuyön puolelle, sanoo Peltola, joka on myös Länsilinjat Oy:n pääluottamusmies.

Pikkuautot kolaroineet, bussi vain kerran

Miten tamperelaiset bussinkuljettajat ovat sopeutuneet ratikoihin? Linjojahan on kaksi: (1) Sorin aukiolta Kaupin kampukselle ja (3) Pyynikintorilta Hervantajärvelle.

– Yllättävän hyvin. Tietääkseni eivät bussit ja ratikat ole kolaroineet, muutamat kolarit ovat olleet henkilö- tai pakettiautojen aiheuttamia.

Muun muassa linjaa 10 Kaukajärveltä Tahmelaan ajava Riikka Tuomisto pitää ratikkakuljettajia huomaavaisina. Sen sijaan pormestari Kalervo Kummola, 77, ei saa ruusuja bussinkuljettajien wc-tilojen puutteen vähättelystä.

– Osa kuljettajista pelkäsi etukäteen, että raitiolinjat vievät busseilta työt. Jo nyt liityntäliikenne on lisännyt bussien määrää, ja kun ratikkaverkko laajenee seuraavaksi Lielahteen ja Ylöjärvelle, arvatenkin busseja tarvitaan lisää liityntäliikenteeseen, Peltola toteaa.

Saadun tiedon mukaan yksi kolari on kuitenkin sattunut ratikan ja linja-auton välillä keskuskirjasto Metson lähellä vuonna 2021. Kukaan ei kolhussa loukkaantunut. Joka tapauksessa määrä on mitätön liikenteen vilkkauden huomioon ottaen.

Valoissa 5–7 minuuttia

Kaikkiaan ratikat hoitavat Tampereen seudun joukkoliikenteestä neljäsosan, arkisin noin 40 000 matkaa. Isoin haaste kahden liikennemuodon välillä ovat liikennevalot.

– Esimerkiksi Rautatiekadun ja Hämeenkadun risteyksissä ratikoita suosivat valot aiheuttavat pahimmillaan 5 minuutin pysähdyksen muulle liikenteelle, sanoo Peltola.

Markku Peltola ei jaa kiitosta wc-tilojen järjestämistä päätepysäkeillä. Päätepysäkkien wc-tilat on joissain paikoin Suomessa jo tilaajan järjestämiä. Mutta on isoja toimialueita, joissa ne ovat liikennöitsijän vastuulla, mikä ei toimi.

Käymme katsomassa ja kuvaamassa risteyksessä. Ja toden totta: kun kaksi ratikkaa tulee vastakkaisista suunnista, muu liikenne – joukossa nyssejä – odottaa sen 5 minuuttia. Toinen hankala paikka on Sampolan risteys Kalevan kirkon lähellä.

– Totta kai ratikoita pitää suosia, mutta tasapaino bussiliikenteen ja ratikoiden sujuvan liikenteen turvaamiseksi on vienyt kohtuuttoman kauan, murahtaa Markku Peltola.

Sitten on aika ottaa asiaan naisnäkökulmaa. Linja-autoa 12 vuotta ajanut Riikka Tuomisto kertoo kellottaneensa Sampolan risteyksessä 7 minuutin ”hermoja raastavan” odottelun, kun ratikat tulivat sopivasti eri suunnista.

–- Mutta eihän se ole ratikkakuskien vika vaan liikenteensuunnittelijoiden osaamattomuutta. Uskon, että useimmat ratikkakuskit ovat entisiä linja-autonkuljettajia, Tuomisto sanoo.

Hänellä ei ole ollut ratikoiden kanssa läheltä piti -tilanteita, enemmänkin kohtelu on ollut huomaavaista.

– Välillä ratikat vilauttavat valojaan ja antavat bussille tietä, jotta kaikkien matka sujuisi paremmin, kiittelee Tuomisto.