Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle
Jesse Sopanen teki opintoihinsa kuuluvan harjoittelun Tampereen joukkoliikenteen asiakaspalvelupisteessä. Hän uskoo, että kokemuksesta on paljon hyötyä tulevassa ammatissa.
Aihe: Opinnoista työelämään

Harjoittelijan asiakaspalveluidea oli heti menestys

Tuleva linja-autonkuljettaja Jesse Sopanen keksi keinon parantaa joukkoliikenteen asiakaspalvelua.

Teksti ja kuva
Tua Onnela
Julkaistu

Tampereen joukkoliikenteen asiakaspalvelupisteessä käy paljon maahanmuuttajia, ja joskus asiakkaalla ja henkilökunnalla ei ole mitään yhteistä kieltä. Silloin pienestäkin asiasta voi tulla hankala ja aikaa vievä.

Tähän pulmaan Tampereen seudun ammattiopiston Tredun logistiikan opiskelija Jesse Sopanen keksi yksinkertaisen mutta tehokkaan ratkaisun.

Hän kehitti lomakkeen, jossa kysytään perustiedot käynnin syystä asiakkaan omalla kielellä. Näin asiakaspalvelija pääsee heti kärryille siitä, onko asiakas esimerkiksi ostamassa uutta matkakorttia vai ilmoittamassa kadonneesta.

– Porukka innostui ideastani, ja lomake tehtiin heti kuudelle kielelle. Se nopeuttaa asiakaspalvelua todella paljon, Sopanen kertoo.

– Idea tuli ihan sattumalta hyppytunnilla mieleen. Sitä voisi kannattaa jatkokehittää muihinkin sellaisiin paikkoihin, joissa palvellaan paljon vieraskielisiä asiakkaita.

Kuljettaja on asiakaspalvelija

Sopanen on tuleva linja-autonkuljettaja, ja hän suoritti tänä syksynä opintoihinsa kuuluvan harjoittelun Nyssen asiakaspalvelupisteessä. Harjoitteluun kuului esimerkiksi matkakorttien myymistä ja lataamista ja monenlaista asiakkaiden neuvomista.

Sopanen alkoi etsiä harjoittelu- ja kesätyöpaikkaa jo kauan ennen kesälomaa. Kesätyötä ei löytynyt, vaan kesä meni lomaillessa. Syksyn harjoittelupaikan kanssa sen sijaan tärppäsi, ja samassa paikassa on luvassa töitä ensi kesäksikin.

– Pääsin harjoittelussa nopeasti tekemään varsinaisia työtehtäviä. Sanottiin, että siihen voi mennä pari viikkoakin, mutta ei siihen mennyt kuin päivä, Sopanen sanoo.

Asiakaspalvelu oli hänelle mieluisaa hommaa, kivempaa kuin hän odottikaan.

– Tästä on hyötyä tulevassa ammatissakin. Jos bussissa tulee asiakas, jolla on kysyttävää, osaan auttaa, Sopanen sanoo.

Tulevaisuuden suunnitelmia harjoittelu ei muuta: Sopanen haluaa ehdottomasti valmistua linja-autonkuljettajaksi ja päästä ajamaan. Työmahdollisuus asiakaspalvelupisteessä olisi silti hyvä varasuunnitelma. Sitä paitsi Sopanen korostaa, että myös kuljettaja tekee asiakaspalvelutyötä.

– Uskon, että ihmiset arvostavat ihan jo sitä, että kuljettaja sanoo moi. Erityisesti he arvostavat, jos kuljettaja osaa neuvoa.

Ajaminen on mielenkiintoisinta

Harjoittelun jälkeen Sopasen syksy jatkuu ammattipätevyyskoulutuksilla ja kuorma-auto-opinnoilla. Hän suorittaa yhtä aikaa ammatillisen tutkinnon kanssa lukio-opintoja, ja valmistuminen on edessä vuonna 2024.

Myös Sopasen kurssikaverin Mauri Hokajärven opiskeluvuosi on lähtenyt hyvin liikkeelle. Hänelläkään ei käynyt tuuri kesätyönhaussa, mutta opiskeluissa on päästy entistä lähemmäs käytännön työtä. Hokajärven lukujärjestyksessä alkuviikko on varattu työelämä- ja yrittäjyysaiheille, ja loppuviikosta keskitytään yhdistelmäajoneuvon ajamiseen sekä teoriassa että käytännössä.

– Ajaminen on ollut tänä syksynä mielenkiintoisinta, Hokajärvi sanoo.

AKT-lehti seuraa Tredussa vuonna 2021 aloittaneiden logistiikan opiskelijoiden taivalta opiskeluista työelämään.

Artikkeli on julkaistu lehdessä 7/2022.