Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle
Miapetra Kumpula-Natri harmittelee, ettei komission lakiesityksessä ole mainittu biokaasua. Hän uskoo tilanteen kuitenkin korjaantuvan neuvottelujen edetessä.
Aihe: KÄYTTÖVOIMARATKAISUT

EU-parlamentin suomalaiset: Biokaasu yhä tavoite raskaan liikenteen moottoreihin

EU:n päätöksentekoon liikenteen polttomoottoreista luopumisessa on tullut lisäkiekuroita. Raskaan liikenteen polttomoottoreihin odotettiin mahdollisuutta käyttää biokaasua ja muita vähä- tai 0-päästöistä polttoaineita vuoden 2035 jälkeenkin. Komission esityksessä biokaasut loistavat poissaolollaan.

Teksti Jaakko Takalainen
Kuvat Ilkka Heino
Julkaistu

EU-parlamentti ja ministerineuvosto löysivät lokakuussa sovun siitä, että 2035 kaikkien Euroopan unionin alueella myytävien uusien henkilö- ja pakettiautojen tulee olla päästöttömiä. Käytännössä kyse on uusien polttomoottoriautojen myynnin kieltämisestä.

Maaliskuussa komissio antoi päätösehdotuksen. Biokaasun oletettiin olevan siinä mukana, koska koko elinkaaren mukaan laskettuna se on päästötöntä.

Missä biokaasu luuraa?

Komission esityksessä ei kuitenkaan ole mainintaa biokaasusta käyttövoimana edes raskaan liikenteen osalta.

– No, eivät asiat esityksessä ole ainakaan kohdallaan. Ongelmana on, että komission esityksessä päästöt mitataan pakoputken päästä eikä oteta huomioon biokaasun koko elinkaarta. Esimerkiksi maatalouden sivuvirroista saadaan helposti biokaasua, toteaa keskustaryhmää edustava europarlamentaarikko Elsi Katainen, joka on Liikenne- ja matkailuvaliokunnan jäsen.

Hän pitää EU-komission helmikuussa ehdottamaa raskaan liikenteen päästörajoitusten kiristämistä haastavana rastina. Sen mukaan raskaan liikenteen päästöjä tulisi vähentää 65 prosenttia vuoteen 2035 ja peräti 90 prosenttia vuoteen 2040 mennessä. Päästörajojen laskemisen perustana on vuoden 2019 taso.

– Tuo 90 prosentin leikkaus on kova päätös. Roska-autot ja bussit on varmasti helppo sähköistää, mutta 70 tonnin rekkoja ei, vaikka akkuteknologia kehittyisi kuinka.

– Ylimenokauden ajan tarvitsemme laajan paletin polttoaineratkaisuja, ettemme joudu Venäjä-riippuvuuden jälkeen heräämään yllättäen Kiina-riippuvuuteen.

Traktoriin oman tilan biokaasua

Myös EU-parlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natri (sd.) pitää outona biokaasun puuttumista käyttövoimana edes raskaan liikenteen osalta.
Teollisuus-, tutkimus- ja energiavaliokunnan jäsen Kumpula-Natri epäilee, että Keski-Euroopan maat haluavat varata biokaasun teollisuudelle ja lämmityskäyttöön.

– Biokaasussa kyse on hinnasta ja saatavuudesta. Jos sitä ei saa käyttää lainkaan henkilö- ja pakettiautoissa, eikä edes osassa raskasta liikennettä, hinta tietysti laskee.

– Suomessa on toivottu joustavampia tapoja käyttää biokaasua. Tällä hetkellä biokaasusta on apua fossiilisen kaasun korvaamisessa nimenomaan raskaassa liikenteessä, Kumpula-Natri toteaa.

Hänen mukaansa Suomen kannalta on onni, että työ- ja maatalouskoneet jätettiin polttomoottorikiellon ulkopuolelle. Maatiloilla syntyy biokaasua eli metaania mädättämällä, ja kun sitä käytetään paikan päällä, kokonaispäästöt ovat olemattomat.

– Kävin Keski-Suomessa maatilalla, jossa isäntä tuotti biokaasua, otti sen talteen ja ajoi kaasukäyttöiseksi muunnettua traktoriaan.

Uusiutuvien energioiden edistämisdirektiivissä, josta vielä neuvotellaan, biokaasu oltaisiin näillä näkymin hyväksymässä liikenteen kestäväksi polttoaineeksi.

– Raskaan liikenteen polttoaineiden direktiivistä on vasta annettu komission esitys, joten nyt se lähtee käsittelyyn parlamenttiin ja jäsenmaihin, Kumpula-Natri rauhoittelee.

Artikkeli on julkaistu lehdessä 3/2023.