Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle
Aihe: Lehti

25 vuotta sitten 4/2022

Auto- ja kuljetusala 8/1997

Julkaistu

Komissarov ei kadu. ”Suuret herrat Moskovassa näki pahaa unta. Venäjä on rajamaa ja Suomi valtakunta”. Nämä sota-ajan propagandalaulun säkeet alkoivat vain kummasti soida mielessäni lukiessani Juri Derjabinin alias Juri Komissarovin muistelmakirjaa. (…) Suomessa eletään parhaillaan (lähi)historiamme uudelleen arvioinnin aikaa. Olimmeko rähmällämme Suuren ja Mahtavan Neuvostoliiton edessä muussakin kuin jääkiekossa? Oliko Kekkonen sankari vai konna? Minkä verran YYA-sopimus rajoitti Suomen itsenäisyyttä tai puolueettomuutta? jne jne. Onko Venäjä muuttunut? (…) Juri Komissarov on juuri niitä isovenäläisiä, Neuvostoliiton suurvalta-aseman lujittamiseksi elämäntyönsä tehneitä (entisiä) kommunisteja, jotka ilman sen suurempia henkisiä vaikeuksia saati sitten omatunnontuskia jatkavat työtään Venäjän suurvalta-aseman ylläpitämiseksi maailmassa. Heidän Venäjänsä ei ole miksikään muuttunut, vaikka he itse ovat eronneet kommunistisesta puolueesta ja liittyneet ortodoksiseen kirkkoon.

---

SAK löi uudet tupo-teesit pöytään. Ihalainen epäilee, löytyykö riittävä kattavuus. AKT:n edustajat SAK:n valtuustossa: ”Kakun jaossa tapahduttava muutos”. Bruttokansantuotteesta on enemmän jaettavaa kuin koskaan aikaisemmin, mitä on vaikea uskoa kun katsoo korkeita työttömyyslukuja, leipäjonoja ja ihmisten syrjäytymistä, totesi ­AKT:n edustajana valtuustossa puhunut Esa Pitkälä. Porilaisen Pitkälän mielestä uudesta tuposta on syytä sanoutua irti, mikäli kakunjaossa ei tapahdu muutoksia.

---

Uimosen Martin urakka on täysi. Vappuaattona klo 18.30 ajoi Uimosen Martti viimeisen kerran linja-autonsa talleille Parikkalassa. 30 vuoden yhtäjaksoinen palvelus Linja-Karjala Oy:ssä oli päättynyt. Martti Uimonen on ainoa henkilö tähän asti AKT:n Parikkalan osastossa, joka on päässyt eläkkeelle täysin palvelleena eli 65-vuotiaana. Linja-Karjalassa ei koko yhtiössä ole montaa muutakaan. Merkkitapauksen vuoksi koko Parikkalan osasto oli kokoontunut talleille sankariaan vastaanottamaan.

Artikkeli on julkaistu lehdessä 4/2022.