Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle

Oulussa korona rokottanut linja-autoliikennettä

Oulun Taksipalvelu Oy:n bussivuoroista jäänyt ajamatta jopa 40 prosenttia.

Teksti Seppo Korhonen
Julkaistu

Oulun joukkoliikenteen kuljettajia riivaavat koronatartunnat ja niistä seuranneet sairauslomat ovat johtaneet siihen, että satoja bussivuoroja on jäänyt ajamatta.

Suurin osa koskee Oulun Taksipalvelut Oy:tä, jolla on hallussaan 43 prosenttia Oulun joukkoliikennevuoroista. Vaikeudet alkoivat, kun OTP ilmoitti 10.1., että viidesosa sen kuljettajista on pois töistä koronatartunnan tai karanteenin vuoksi. Tämän jälkeen ilmoituksia on tullut lisää.

− Reilu 30 prosenttia heidän operoimistaan ja meille ilmoitetuista vuoroista on jäänyt ajamatta. Tämän lisäksi on kymmeniä vuoroja jäänyt ajamatta, mutta niitä ei ole ilmoitettu meille. Todellinen ajamattomien vuorojen määrä on varmasti noin 40 prosenttia, arvioi Oulun joukkoliikennejohtaja Helena Väliaho.

OTP ilmoitti 17.1. jälleen 250 peruutetusta vuorosta, joka on 32 prosenttia yrityksen päivittäisestä vuoromäärästä.

Ei maskeja eikä suojia

Kaupungin tietojen mukaan OTP:n kuljettajat eivät käytä suojamaskeja, eikä sen autoissa ole suojapleksejä tartuntojen estämiseksi. Maskittomia kuljettajia on Väliahon mukaan kaikilla liikennöitsijöillä.

Kesäkuussa 2020 OTP:n kanssa tehty joukkoliikennesopimus on voimassa kesäkuuhun 2028 saakka. Ajamatta jääneistä vuoroista seuraa Väliahon mukaan sanktioita, jotka on määritelty sopimuksessa.

– Korona ei kuitenkaan automaattisesti ole syy, johon voidaan vedota, jos palvelua ei pystytä tuottamaan sopimuksen mukaisesti, hän lisää.

Tämä artikkeli on julkaistu lehdessä 1/2022.