Kiky-maksujen siirto budjettiriihessä olisi vähentänyt palkankorotuspaineita
- Julkaistu
Palkansaajien ostovoima on kuluvana vuonna heikentynyt tuntuvasti Venäjän hyökkäyssodan seurauksena.
– Hyvä keino tähän olisi ollut muun muassa kilpailukykysopimuksessa siirrettyjen sosiaaliturvamaksujen siirtäminen takaisin työnantajille, mikä olisi vähentänyt myös palkankorotuspaineita, totesi AKT:n puheenjohtaja Ismo Kokko syksyn budjettiriihen jälkeen.
Positiivinen päätös on joukkoliikenteen eli henkilökuljetusten arvonlisäveron tilapäinen lasku nollaan, vaikka päätös koskee vain kevättä 2023.
Linja-autoalan työvoimapulaa ruokkii raskas työhönsidonnaisuusaika. Kuljettajan työpäivän pituus saattaa kaupunkiliikenteessä olla 11,5 tuntia ja kaukoliikenteessä jopa 14 tuntia.
– Tällainen työvuorosuunnittelu ei juuri jätä tilaa perheelle tai muulle vapaa-ajalle eikä houkuttele etenkään uusia kuljettajia alalle, muistuttaa Ismo Kokko. Kuljettajapula ratkeaa vain sillä, että työolosuhteisiin tehdään ratkaisevia parannuksia.
Tämä artikkeli on julkaistu lehdessä 6/2022.